Hoe Twitter zorgt voor betere brievenschrijvers

Posted on | maart 14, 2011 | 6 Comments

Door: Martin Damen

De laatste tijd spreek ik geregeld medewerkers van webcareteams bij grote, administratieve organisaties. Dat doe ik samen met collega Caryn voor een serie op Frankwatching: “Administratieve communicatie bij het webcareteam van …”. We hebben het dan over de organisatie van het team en welke berichten opgepikt worden. Maar ook over het taalgebruik en de tone-of-voice. Gek genoeg geven alle organisaties tot nu toe aan geen problemen te ervaren op het gebied van begrijpelijke taal: de aan hen gestelde vragen zijn meestal volkomen helder en ook hun antwoorden worden goed begrepen. Hoe komt dat?

“Gewone” administratieve communicatie
Over gewone administratieve communicatiemiddelen – brieven, e-mails, formulieren, folders en brochures, websites, toelichtingen, overzichten – van overheden en andere administratieve organisaties wordt volop geklaagd. Onduidelijk, onbegrijpelijk, te lang, te juridisch etc. En vaak ook volkomen terecht. Hoe kan het dan zijn dat die klachten er niet zijn over tweets van diezelfde organisaties?

Weinig woorden, veel betekenis
In een tweet heb je maar 140 tekens tot je beschikking. Je moet dus in weinig woorden eenduidig zijn en to-the-point komen.  Blaise Pascal, de Franse wis- en natuurkundige, christelijk filosoof, theoloog en apologeet (1623 – 1662) zei het vele eeuwen geleden al: Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte. Voor een goede en informatieve tweet moet je de tijd nemen: zorgvuldig je woorden wegen, korte woorden kiezen. Oftewel: Schrijven is schrappen precies zoals Godfried Bomans het zei. En dat geldt voor Twitter natuurlijk nog meer dan voor een boek: de beperkingen van Twitter dwingen je als schrijver nog beter je best te doen. Goede schrijvers worden nog beter van Twitter!

Context
Er is nog een groot verschil tussen Twitter en de traditionele administratieve communicatiemiddelen. Bij brieven (en helaas vaak ook bij e-mails) zit er nogal wat ruis tussen de verschillende contactmomenten. Om er voor te zorgen dat je lezer begrijpt waarover het gaat (en dat blijft begrijpen), zul je daarom als schrijver steeds weer de context moeten geven en steeds opnieuw de volgende vragen van de lezer moeten beantwoorden:

  • Waarom krijg ik dit?
  • Wat is de boodschap?
  • Wat wordt er van mij verwacht, welke acties moet ik ondernemen?
  • Voor wanneer moet ik dat doen?
  • Wat als ik het nou niet doe?
  • Waar kan ik terecht met vragen?

In een directe tweetsessie waarbij de berichtjes elkaar binnen een uur opvolgen, is deze context als vanzelfsprekend aanwezig. Dat scheelt een hoop gedoe … en woorden!

Invloed?
Zou Twitter ook betere brievenschrijvers opleveren? Lekker alles wat er niet toe lijkt te doen achterwege laten? Dat zou toch mooi zijn? Voor je organisatie en voor je klanten. Ik ben benieuwd.

Over Martin Damen

Martin Damen schreef 538 posts op dit blog.

Martin Damen (1971) is senior adviseur klantcommunicatie bij Tappan Communicatie. Hij adviseert over kostenbeheersing, eenvoud, transparantie en efficiëntie door begrijpelijke communicatie en slimme inrichting van processen.

Comments

6 Responses to “Hoe Twitter zorgt voor betere brievenschrijvers”

  1. Herman
    maart 14th, 2011 @ 13:42

    Twitter is een perfect hulpmiddel om mensen gericht en to-the-point te leren schrijven. Het is nog te vroeg om van structurele successen te spreken, maar incidenteel worden de brieven beslist beter.

  2. Mirjam Jochemsen
    maart 14th, 2011 @ 14:06

    Je boodschap formuleren in 140 tekens, dat is pecies waarom ik twitteren een spannende uitdaging vind!

  3. Loes Min
    maart 20th, 2011 @ 22:24

    Twitter dwingt mensen na te denken over de kern van de boodschap. Of het ook effect op brieven heeft? Dat zou mooi zijn! Maar vaak geldt: hoe meer ruimte ze hebben, hoe meer mensen willen schrijven. Mooi onderwerp om over een tijd eens nader te onderzoeken!

  4. Martin Damen
    maart 21st, 2011 @ 16:45

    @Loes Ik heb hoop! Als organisaties die normaal gesproken (te) lange en (te) ingewikkelde brieven sturen gaan twitteren, moet het inzicht toch doorsijpelen? Als het via Twitter in 140 tekens kan, dan moet het toch ook op 1 A4’tje passen? Al moeten we met z’n allen ook een goed gaan kijken naar de briefhoofden! Vaak ben je al een half A4’tje op weg voordat je de eerste zin tegenkomt. Ook dat is bij Twitter (maar ook bij e-mail) kennelijk allemaal niet nodig …

  5. Weg met het ruimteverslindende briefhoofd! :
    maart 23rd, 2011 @ 13:12

    [...] tegenstelling tot brieven wordt in tweets geen ruimte verspild aan minder belangrijke informatie. De boodschap wordt helemaal teruggebracht tot de kern en voor meer informatie wordt – met een verkorte link – doorverwezen naar een website. [...]

  6. Weg met het ruimteverslindende briefhoofd! « Begrijpelijke Zaken
    mei 9th, 2011 @ 22:19

    [...] tegenstelling tot brieven wordt in tweets geen ruimte verspild aan minder belangrijke informatie. De boodschap wordt helemaal teruggebracht tot de kern en voor meer informatie wordt – met een verkorte link – doorverwezen naar een website. Zelfs de [...]

Leave a Reply





  • RSS-feed

  • Categorieën

  • Archief