Tips voor een betere communicatie

Wanneer het op goede communicatie aankomt zijn er een aantal kernwaarden die erg belangrijk zijn. Maar waarvoor is die goede communicatie nou belangrijk? Het is eigenlijk heel simpel, wanneer je communicatie goed is zal je minder botsingen of miscommunicatie hebben, dit betekend dus dat je zowel zakelijk als privé een betere verstandshouding kunt gaan opbouwen.

Hieronder vind je tips voor een betere communicatie die jou zullen helpen als persoon, leidinggevende of medewerker te kunnen groeien en jezelf te kunnen ontwikkelen.

  1. Luisteren

Als eerste punt voor een betere communicatie vind je luisteren, dit is natuurlijk gek omdat je verwacht dat communiceren gaat over het overbrengen van informatie, vaak in woorden en dit dus gevoelsmatig meer praten omvat. Echter is luisteren een van de allerbelangrijkste aspecten van het communiceren. Je hebt het vast zelf wel eens gemerkt hoe vervelend het is dat je het gevoel hebt dat je niet gehoord word, je bent in gesprek en continue gaat de ander er door heen babbelen en het gesprek tot zichzelf richten.

Wanneer jij een leidinggevende functie hebt zal je merken dat dit een heel belangrijk stukje voor jou zal gaan worden in jou zakelijk leven.

  1. Zorg voor een open en positieve houding

Je houding is essentieel voor je eerste indruk maar niet alleen dan is het raadzaam om bewust te zijn van je houding want ook binnen een bedrijf waar je al geruime tijd werkt zal je een verschil merken wanneer jij van een gesloten houding naar een open houding gaat. Wat verstaan we onder een gesloten houding? Een heel goed voorbeeld is het staan met je armen over elkaar en gezicht gericht naar de grond maar misschien iets wat erg herkenbaar is voor velen is het staan met een mobieltje in je handen al lezend op jou schermpje.

  1. Dwaal niet teveel af

Het is altijd goed om een gesprek niet alleen maar hard en zakelijk te houden. Uiteraard zijn er situaties waarbij dit niet anders kan maar over het algemeen is het prettiger voor jou en je gesprekspartner als de communicatie niet te beladen is. Een casual gesprek kan erg prettig zijn maar dwaal niet teveel af van wat je oorspronkelijke doel was van jou gesprek want op die manier zal je merken dat het gesprek steeds moeizamer gaat verlopen.

Door Roos